NYNKE KOSTER

Tik Nynke Koster in op Google en het levert je een serie foto’s van bekende gebouwen volledig ingesmeerd met een fel gekleurd goedje. Nynke heeft haar eigen technieken ontwikkeld om architectonische details tot objecten te transformeren. Met een speciaal rubber maakt zij afgietsels van gebouwen. Zo maakte ze voor Lloyd Hotel beddenhoofden en nachtkastjes. Op de dag dat haar werk in enkele hotelkamers geplaatst wordt vertelt ze tijdens de lunch in Lloyd Restaurant graag meer. Zij bestelt tomatensoep, ik neem de bietensalade.

Liefde voor meubels

Toen ze aan de opleiding Interieurarchitectuur en Meubelontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag begon merkte ze al gauw dat ze zich daar maar al te goed thuis voelde. ‘Ik heb een grote liefde voor meubels. Ondanks dat ik wist dat ik geen meubels wilde maken koos ik voor de richting Meubelontwerpen. Meubels zijn objecten die bijdragen aan de schoonheid van de omgeving.’

Wijzend naar een stoel in het Lloyd Restaurant; ‘Een stoel in de openbare ruimte is iets dat heel herkenbaar is, iets dat iedereen begrijpt. Ik stel mezelf de vraag; waar ligt de grens van het meubel? Wanneer wordt het kunst? Wat is eigenlijk een stoel? Vooral wanneer je hem niet gebruikt. Denk aan Joseph Kosuth en zijn werk “One and Three Chairs” waarin hij op 3 manieren een stoel toont: een afbeelding van een stoel, een daadwerkelijke stoel en een omschrijving van een stoel. Welke van de drie is nu het meest stoel? Door stil te staan bij objecten in de ruimte krijgen ze een bijzondere waarde. Met mijn afgietsels in rubber leg ik ook de focus op dingen waar we vaak niet bij stilstaan.’

Nynke maakt haar werk van rubber. Een materiaal dat we niet vaak zien in meubels. ‘Tijdens mijn studie deed ik een project rondom identiteit en zocht een materiaal waarmee ik iets binnenstebuiten kon keren. Van siliconen kwam ik uiteindelijk bij rubber uit. Het materiaal heeft een bijzondere tactiliteit. Kijkend naar mijn objecten kan je niet direct inschatten hoe zwaar of stevig het is. Vaak zijn mensen verbaasd wanneer ze het rubber voelen en merken dat het zacht en warm is.’

Identiteit in schoonheid

Momenteel werkt Nynke vooral in opdracht maar ze zit boordevol plannen voor eigen werk. ‘Mijn ideeën blijven constant stromen, onder de douche, op de fiets en op reis kom ik tot veel nieuwe gedachtes. In de toekomst wil ik mij meer gaan richten op de ontwikkeling van het hedendaagse ornament. Wanneer ik plekken bezoek als Havana valt me op dat de Cubaanse identiteit zich vooral richt op de sigaren, rum en oldtimers. De verhalen van de gevels reflecteren de geschiedenis van Catalaanse invloeden in de hoofdstad. Wanneer ik daar door de stad loop vraag ik me af waarom er geen Cubaans ornament bestaat en hoe deze eruit zou moeten zien. Hetzelfde vroeg ik mij af in Addis Ababa waar Chinezen voor miljarden investeren in infrastructuur maar waar de Ethiopische identiteit verloren gaat. Ik denk vooral dat op dat soort plekken mijn toekomstige werk iets kan toevoegen. Niet alleen in het straatbeeld maar vooral voor het gevoel van mensen die in dat soort steden wonen. Wanneer wij over de grachtengordel in Amsterdam fietsen grijpt de schoonheid van die plek ons en zijn we trots waar we wonen, dat gun ik ook andere mensen en steden op de wereld.’

Elke kamer in Lloyd Hotel is anders. Wil je in een heuse Nynke Koster kamer slapen? Boek dan kamer 401 (3*), 524 (4*), 602 of 607 (5*)!